주메뉴 바로가기 컨텐츠 바로가기 하단 바로가기

GSC, Asia Top Class Creative Hub, 창조적 글로컬 문화전문인력을 양성하는
문화융합교육연구대학원, 국내 최초 유일의 Culture School!

교과과정표

연번 전공 교과목 번호 교과목명 교과 구분 학점 비고
국  문 영    문
1 전공 GR21532 문화관광경제연구 Cultural  Tourism Economics 선택 3  
2 전공 GR21533 지역문화교류세미나 Seminar  in Cultural Exchange 선택 3  
3 전공 GR21534 문화예술경영연구설계 Research  Design in Arts & Cultual Management 선택 3  
4 전공 GR21535 아트리더십연구 Arts  Leadership Research 선택 3  
5 전공 GR21536 문화예술마케팅 Arts  & Cultural Marketing 선택 3  
6 전공 GR21703 도시문화경영론 City  Culture Management 선택 3  
7 전공 GR21704 문화관광마케팅 Cultural  Tourism Marketing 선택 3  
8 전공 GR21705 문화기획워크숍 Culture  Planning Workshop 선택 3  
9 전공 GR21706 문화기호학 Cultural  Semiotics 선택 3  
10 전공 GR21707 문화예술경영이론 Culture  and Art Management 선택 3  
11 전공 GR21708 문화예술교육연구 Art  & Culture Education 선택 3  
12 전공 GR21709 시각콘텐츠분석연구 Analysis  of Visual Contents 선택 3  
13 전공 GR21710 문화적혁신사례연구 Cultural Innovation Practices 선택 3  
14 전공 GR21711 융합콘텐츠세미나 Seminar  on Convergence Contents 선택 3  
15 전공 GR21712 장소마케팅과도시브랜딩 Place  Marketing Strategy 선택 3  
16 전공 GR21713 감성프레젠테이션연구 Emotional  Presentation Studies 선택 3  
17 전공 GR21714 동시대문화예술연구 Seminar on Contemporary Art & Culture 선택 3  
18 전공 GR21882 서양건축문화론 cultural  Theory of Western Architecutre 선택 3  
19 전공 GR21883 아시아문명론 Critical  Perspectives of Asian Civilization 선택 3  
20 전공 GR21884 문화도시연구 Cities  of Culture 선택 3  
21 전공 GR31018 공공성,예술,도시 Publicity,  Art, City 선택 3  
22 전공 GR31019 문화관광학이론연구 Cultural  Tourism Theory Research 선택 3  
23 전공 GR31020 문화정책연구 Cultural  Policy 선택 3  
24 전공 GR31021 지역문화콘텐츠연구 Local  Cultural Contents 선택 3  
25 전공 GR31023 문화콘텐츠디자인연구 Culture  Contents Design Studies 선택 3  
26 전공 GR31024 홍보영상기획 CM  Production Planning 선택 3  
27 전공 GR31025 문화연구방법 Methodologies  for Cultural Studies 선택 3  
28 전공 GR31026 매체미학 Media  Aesthetics 선택 3  
29 전공 GR31027 상상력과문화 Imagination  and Culture 선택 3  
30 전공 GR31028 문화연구세미나  Cultural  Studies Seminar 선택 3  
31 전공 GR31032 시각문화이론  Theory  of Visual Culture 선택 3  
32 전공 GR31033 미술관/복합문화공간세미나 Seminar  on Museum/Cultural Complex 선택 3  
33 전공 GR31036 도시공간문화기획 Cultural  Planning in Urban Space 선택 3  
34 전공 GR31039 축제학연구 Festival  Studies 선택 3  
35 전공 GR31041 공간의문화정치학 Culture  Politics of Space 선택 3  
36 전공 GR31044 생태관광연구 Ecotourism  Studies 선택 3  
37 전공 GR31045 커뮤니티투어리즘연구 Community  Tourism Studies 선택 3  
38 전공 GR31046 문화경영연구방법론 Culture  Management Research Methodology 선택 3  
39 전공 GR31048 문화관광정책연구 Cultural  Tourism Policy 선택 3  
40 전공 GR31049 문화정책세미나 Seminar  on Cultural Policy 선택 3  
41 전공 GR31050 각색론 Adaptation 선택 3  
42 전공 GR31055 스마트미디어연구 Smart  Media Studies 선택 3  
43 전공 GR31178 미디어아트워크숍 Media  Art Workshop 선택 3  

※ 교과목 번호는 신설 교과목의 경우 기재하지 않으며, 교과목명은 띄어쓰지 않음.
※ 협동과정 신설의 경우 참여학과의 교과과정에 없는 새로운 과목을 신설시 비고란에 “협동과정에만 개설”이라고 명기

 

교수요목(국문·영문)

연번교과목
번호
교과목명교 수 요 목비 고
1   문화연구방법이 과목은 다양한 문화 연구 분야의 용어들, 분석 기술, 해석 전략 등을 학생들에게 소개한다. 특히 어떻게 문화 현상과 그 산물들이 다양하게 생산되고, 분배되고 소비되는지 상호학제적인 연구에 중점을 두고 강의할 것이다. 학생들은 토론, 연구, 글쓰기 등을 통해 문화의 다양한 차원을 고민해보고, 사회적, 미학적, 윤리적 그리고 정치적 맥락에서 그 문화 현상들이 발현되는지 알아가게 된다.  
Methodologies for Cultural StudiesThis course introduces students to the terms, analytical techniques, and interpretive strategies commonly employed in cultural studies. Emphasis is on interdisciplinary approaches to exploring how cultural processes and artifacts are produced, shaped, distributed, consumed, and responded to in diverse ways. Through discussion, research, and writing, class members investigate these varied dimensions of culture; learn to understand them in their broader social, aesthetic, ethical, and political contexts.
2   매체미학이 강좌는 미디어 이론이라는 주제로 미디어 사상가들의 이론서들을 탐구하며 동시에 대중적이고 실험적인 예술 작품들을 탐구하는데 그 목적이 있다. 수업 시간에는 주요 이론가들인 벤야민, 매클루언, 마노비치, 빌렘 플루서 등 영향력있는 이론가들의 저술을 독해한다, 그리고 철학, 법, 미학, 건축학, 바이오 생명과학 등의 주요 논쟁 분야에서 중요 논점들을 토론 검토한다.  
Media AestheticsThis course explores the subject of media theory through a mix of readings by key media scholars, study of both popular and experimental art practices. The readings begin with a focus on influential theorists from Benjamin, McLuhan, Manovich, Vilém Flusser ans so on, then continue in a topical manner to survey the field from the standpoints of philosophy, law, aesthetics, architecture and bio-science.
3   상상력과문화이 수업은 문화의 기본을 이루고 있는 과학적 지식의 변화를 통해 상상력의 세계를 살펴본다. 예술운동과 그 예들을 통해 우리는 새로운 사상과 새로운 기술의 우리들의 문화 속에 어떻게 수용되었고 숨겨져 왔는지에 대한 진정한 접근 방법을 배울 것이다.  
Imagination and CultureThis course interprets world of imagination through the evolution of scientific knowledge as preserved in culture. Extensive slides of art and illustrations provide an authentic approach to the manner in which new ideas and technologies were received and disseminated through our culture.
4   문화연구세미나 이 세미나는 현대 문화 이론에 대한 고급 과정으로서 다양한 분야들, 인류학, 한국학, 문학 비평, 철학, 문화 연구, 과학과 기술 철학 등의 영역에서 근대성의 문제, 사회 문제를 이론적으로 이해하는 그 한계 등을 논의한다. 세미나 토론의 중점 방향은 문화 연구 이론이 다양한 로컬과 글로벌 문제와 갈등, 문화적 차이를 해소시켜 줄 수 있는가 하는데 있다.  
Cultural Studies SeminarThis seminar will serve as an advanced introduction to contemporary cultural theory. Drawing upon the fields of anthropology, Korean studies, literary criticism, philosophy, cultural studies, and science and technology studies, it will investigate problems of modernity and the limits of our theoretical understandings of social problems. The orientation for seminar discussions will be a focus on the applicability of cultural theory for engaging with the complexity of local and global conflicts and cultural differences.
5   문화기획세미나다양한 문화환경에 대한 이해를 실제 현장에 적용하여 기획하는 프로젝트 과목으로, 문화기획을 통해 현장실행력을 함양한다.  
Culture Planning SeminarThis course is designed to promote practical application of issues relating to the understanding of cultural environment. The course aims at enhancing the ability to execute cultural planning.
6   문화서사텍스트연구기호학 이론을 바탕으로 영화, 문학, 연극, 광고, 애니메이션, 만화, 공간 등 서사 텍스트들을 분석함으로써 당대의 문화적 사유를 이해한다.  
Cultural NarrativeThis course focuses on analyzing various texts(film, literature, advertisement, comic cartoon, animation, space etc.) by semiotics methodology. Students are encouraged to understand cultural thinking of the time.
7   문화예술교육세미나문화예술교육의 개념, 정책을 이해하고 다양한 사례를 살펴본 뒤, 프로그램 기획안을 작성함으로써 실무능력을 함양한다.  
Art & Culture EducationThis course focuses on the studying of the concept, policy and various cases of art & culture education. Students are encouraged to study and plan various education programs.
8   미래학세미나인류문화의 관점에서 미래학 분야의 다양한 이슈들(빅데이터, 빅히스토리, 기후와 에너지, 가상현실, 나노기술 등)을 이해한다.  
Futurology seminarThis course focuses on understanding of various issues(big data, big history, climate and energy, virtual reality, nano etc.) of futurology from the viewpoint of human culture.
9   신화와서사인류문화의 근간이라 할 수 있는 동서양의 신화의 내용, 상징, 사유방식을 살펴본 뒤, 신화적 요소를 중심으로 문화콘텐츠기획서를 작성한다.  
Myths & Narratives This course focuses on the studying of symbol and thinking in east & west myths. Students are encouraged to plan culture content by mythical elements.
10   시각문화이론 시각문화는 문화연구의 한 분야로 다양한 학문적 원리와 분석방법을 내포하고 있다. 본 교과는 푸랑크푸르트학파, 철학, 미학, 정신분석학, 기호학 등 시각문화에 영향을 주어온 다양한 이론에 관해 고찰한다. 그리고 특정 이론 또는 연구방법을 적용시켜, 우리 주변의 시각문화(영상, 광고, 미디어, 미술, 거리문화 등)에 대해 여러 비평적 해석을 수행하고자 한다.  
Theory of Visual CultureThis course provides into key theories and debates over visual culture. Theories may includes Frankfurt School, critical theory, aesthetics, and psychoanalysis, etc. We will consider the broader social, material, bodily, and ethical aspects of the visual world. Students will be required to connect the reading to a wide range of visual material.
11   미술관/복합문화공간세미나 본 교과목은 미술관과 복합문화공간의 발전과 특징을 살펴보고, 전시와 교육프로그램 등에 관해 연구한다. 미술관과 복합문화공간에 대한 심도 있는 이론적 탐구와 더불어, 전시기획(모형) 또는 교육프로그램을 기획해보는 과정이다.  
Seminar on Museum/Cultural Complex This course unravels how exhibitions and education programs evolve from idea to reality in museums and Cultural Complexes. We study the different types of installation, displays, education programs, etc. We will also plan a more meaningful exhibitions or educational programs.
12   공공성,예술,도시현대 도시 속 예술의 역할과 현황을 조사하고, 공공성과 예술과의 관계에 대해 심도 있는 이론적, 실천적 비평을 시도해보는 교과이다. 우선 20세기의 공공미술의 역사와 쟁점을 살펴보며, 현재 진행되어오고 있는 공공미술(예술)을 공공성의 개념에 입각하여 비평적으로 점검하여, 보다 의미 있는 삶과 예술의 결합 방안에 대해 제안해본다.  
Publicity, Art, CityThis course examines the history and critical issues of public art from the early 20th century to the present day. Through various case studies, it deals with the questions of site-specificity, cultural identity, the notion of the public, aesthetic and social functions, the matter of preservation, etc. Furthermore, students are encouraged to propose a plan or politics for creative and meaningful public(or community) arts.
13   현대예술의쟁점본 수업은 20세기부터 동시대에 이르는 예술의 흐름과 이론을 고찰한다. 미술을 중심으로 다양한 예술장르(퍼포먼스, 디자인, 음악, 사진)를 살펴보며, 어떻게 근대미술에서 소위 포스트모던아트로 변화되어왔는지를 살펴보며, 주요 비평적 쟁점과 예술기획에 대해 논의한다.  
Issues of Modern and Contemporary ArtThis course explores the history of modern and contemporary art and culture. We will trace modernism's provocative experiments with form such as abstract paintings and examine the collapse of this discourse now identified as postmodernism. It covers diverse art currents and issues of crossing boundaries in art, publicness, art and technology, globalization, etc that have been critically questioned in the present art world. Topics will vary from year to year.
14   다문화연구 본 교과는 다문화 관련 다양한 이론적 접근에 대해 고찰하고, 바람직한 다문화사회를 정착시키기 위한 방안들을 연구한다. 다문화사회의 선례로 미국, 영국, 호주 등의 해외 사례를 살펴보면서, 다문화주의 이론과 쟁점에 대해 알아본다. 그리고 한국 사회의 다문화적 특수성과 쟁점에 대해 심도 있게 논의한다. 나아가서 문화다양성에 대한 인식과 사고를 증진시키기 위한 문화예술교육과 정책 방향 등을 모색한다.  
Multicultural Studies This course examines the diverse aspects and theories of multiculturalism and ultimately aims to create a better multicultural society. We investigate the development of multicultural discourses in the US, the UK, Australia, etc. We will then ask: How is multiculturalism debated in Korea? What is its specificity and needs? Furthermore, we will create proposals for art and cultural programs or policies to leads to an advanced multicultural literacy and understanding.
15   도시공간문화기획현대 도시의 특성과 공간 배치, 구성 체계에 대해 알아본다. 이를 바탕으로 인간의 예술적, 문화적 삶이 충족될 수 있는 도시공간에 대한 이해와 기획능력을 함양한다. 수업 후반부에는 아시아문화중심도시인 광주를 대상으로 도심 속 여러 공간 기획을 시도해본다.  
Cultural Planning in Urban SpaceThis course intends to make students cultivate the capacity of art and cultural planning on the urban space to be satisfied with cultural life. Especially students are encouraged to understand and to plan how we cultivate meaningful spaces to live in by using cultural and art elements. Furthermore, they are to plan cultural spaces of Gwangju as Hub City of Asian Culture.
16   소수자문화이론세미나‘차이의 정치학’과 관련된 데리다, 가타리, 라클라우, 무페, 리차드 로티 등의 이론에 대한 연구를 통해 현대사회 소수자 문제의 정치학적 함의를 읽어낸다.  
Seminar for Minor-cultural TheoriesThis class studies the political implication of minority issues in contemporary society by investigating the theory of Jacques Derrida, E. Laclau, C. Mouffe and Richard Rorty, who are related to 'politics of differences'.
17   도시브랜드경영론도시브랜드와 관련된 기획에서, 콘텐츠개발, 브랜딩, 정책개발에 이르는 다양한 도시브랜드경영 이론과 방법론을 터득한다. 도시경영, 도시재생과 도시마케팅, 브랜드매니지먼트에 대한 이론을 정립하고, 도시브랜드 개발의 다양한 사례들을 탐구하며, 도시브랜드 개발의 단계별 과정을 체계적으로 학습함으로써, 도시브랜드매니저로서 자질과 능력을 함양한다.  
City Brand ManagementThis course focuses on the studying of essential theory and methodology of city brand management. Students are encouraged to study urban management, urban regeneration and city marketing, and brand management for fostering executive and applying power as city brand manager.
18   축제학연구문화적 관점에서 축제를 연구, 분석, 기획하는 다양한 이론과 방법론을 연구한다. 놀이와 축제, 여가문화와 축제, 지역문화와 축제, 축제의 문화정치학, 축제기획 및 평가 등을 관련 문헌과 국내외 축제사례를 통해 분석함으로써, 축제전문연구자로서 자질을 함양한다.  
Festival StudiesThis course helps students understand various theories and methodologies of studying, analyzing, and planning the festivals from the viewpoint of culture. Students are encouraged to discuss topics of play and festival, leisure culture and festival, local culture and festival, cultural politics of festival, festival planning and evaluation through various home and abroad sample studies of festival for being festival specialist.
19   장소학연구문화적 관점에서 장소를 연구하는 다양한 이론과 방법론을 연구한다. 장소의 개념에서 장소연구의 계보학, 장소정체성과 진정성의 문제, 장소성의 기획에 이르는 다양한 학문분야의 장소관련 논의를 연구함으로써 도시문화 및 공간문화 전문가로서 자질을 함양한다.  
Place StudiesThis course helps students understand various theories and methodologies of studying, analyzing, and planning the place from the viewpoint of culture. Students are encouraged to discuss topics of defining place, the genealogy of place, place identity and authenticity, place making and marketing for being urban and spatial culture specialist.
20   공간의문화정치학'공간-주체-권력'의 상호작용을 중심으로 일상적 삶을 문화와 공간의 관점에서 이해하고 해석하는 다양한 이론과 방법론을 터득함으로써, 문화도시의 창출과 문화공간 기획,일상생활공간 생성을 전문으로 하는 공간문화 전문가를양성한다.  
Culture Politics of SpaceThis course helps students analyze the interactions of 'space-subject-power' operated in the daily life space from the viewpoint of cultural politics of space. Students are encouraged to establish the theories and methodologies of spatial culture studies, and discuss various topics of cultural politics of space.
21   장소마케팅전략연구장소마케팅 전략과 관련된 다양한 연구주제 중에서 특정 주제를 선택하여 집중적으로 연구한다. 장소성 기획 전략과 마케팅 전략, 조직믹스 전략과 지역믹스 전략, 네트워커에 대한 집중연구를 통해 장소마케팅 전략가로서 전문 능력과 자질을 함양한다.  
Place Marketing StrategyThis course helps students analyze special topics of place marketing strategy. Students are encouraged to establish place strategy and marketing strategy including place identity making, organization mix, regional mix strategy for being place marketing strategist.
22   문화예술경영연구문화예술경영의 기본이론과 연구영역 및 방법론을 터득하는 과목이다. 문화산업과 문화경제의 이해, 문화콘텐츠개발의 영역들, 문화단체와 기관 경영, 문화마케팅과 문화제휴전략, 도시문화경영 등 문화를 활용한 다양한 경영이론과 기법, 사례들을 터득함으로써, 문화경영전문가로서 기본적 자질을 함양한다.  
Culture and Art ManagementThis course focuses on the studying of essential theory, research themes and methodology of culture business and management. Students are encouraged to study culture industry and culture economy, culture contents development, cultural facilities and organization management, culture marketing, and urban culture management for fostering executive and applying power as culture management and business specialist.
23   문화관광학이론연구문화관광학이론연구는 놀이, 여가, 관광, 문화관광 등 문화관광전공에 필요한 기초 개념을 이해하고 다양한 현상에 대한 해석 능력을 키우는 과목이다. 여가이론, 관광행태, 관광동기와 태도, 관광개발 등 가능한 다양한 관련 이론과 연구를 검토하고 토론한다. 나아가 다양한 문화관광관련 이슈를 문화관광의 이론적 관점에서 재해석하고 전략을 심층 토론한다.  
Cultural Tourism TheoryResearchThis course focuses on the studying concept and theory of cultural tourism. Students are encouraged to discuss topics of play, leisure, Recreation and Tourism. Students are encouraged to study leisure theory , tourist behavior and motivation, tourism planning and development, for fostering executive and applying power as cultural tourism specialist.
24   생태관광연구생태관광은 환경을 보존하고 지역 주민의 복지를 향상 자연 지역에 대한 책임을 여행이다. 본 과목에서는 지속가능한 생태관광 개발 및 생태관광의 연구동향, 개념과 이론, 국내외동향, 생태관광 자원의 관리와 개발, 관광영향의 측정, 방문객관리기법, 생태관광 마케팅 등을 학습한다.  
Ecotourism Studies   Ecotourism is defined as responsible travel to natural areas that conserves the environment and improves the well-being of local people. This course focuses on the studying of essential theory, research themes of ecotourism such as sustainable ecotourism development, resource conservation and development, recent trends, visitor impact management.
25   커뮤니티투어리즘연구지역의 개성을 확보하면서 다양한 수익원을 창출하는 지역사회중심의 관광지 및 관광상품 개발전략을 연구하는 과목이다. 커뮤니티 관광의 국내외 성공사례와 특징을 분석하여 특정 커뮤니티의 관광전략을 제시하는 프로젝트형 수업이다.  
Community Tourism StudiesThis course helps students understand various theories and methodologies of studying, analyzing, and planning community based tourism. Students are encouraged to study success examples and features of home and abroad community tourism, and to present tourism strategy to community.
26   문화경영연구방법론문화경영의 기본이론과 연구영역 및 방법론을 터득하는 과목이다. 문화관광분야 문제점들을 적절하게 분석하기 위한 다양한 조사방법과 기술들을 다루는 과목으로 과학적인 분석 절차, 데이터 수집, 통계적인 기술과 분석 등 조사방법에 관한 내용을 학습한다.  
Culture Management Research Methodology   This course focuses on the studying of essential theory, research themes and methodology of culture business and management. Students are encouraged to study scientific research process, data analysis, and statistical analysis for fostering executive and applying power as cultural tourism specialist.
27   문화관광콘텐츠마케팅이론연구 및 기획실습을 통하여 문화관광 콘텐츠를 발굴·기획하고 마케팅하는데 요구되는 지식과 노하우를 학습한다. 지역이나 기업이 문화욕구를 충족하는 제품ㆍ서비스를 제공하고, 문화를 매개로 한 마케팅을 통해 차별화, 고급화하면서 신규수요를 창출하는 전략을 연구한다. 문화관광마케팅에 필요한 시장세분화, 표적시장의 선정, 포지셔닝, 마케팅 믹스의 관점에서 분석하고 전략을 수립하는 방법을 학습한다.  
Cultural Tourism Contents MarketingA practical approach to the marketing in the culture and tourism field. Emphasis on providing the distinctive aspects of strategies and techniques. Marketing in cultural tourism contents is an umbrella term encompassing all marketing formats that involve engaging current and potential consumer bases. Market segmentation, targeting, positioning, marketing mix principles and techniques will be developed.
28   문화관광정책연구문화관광과 관련된 다양한 정책 현황을 파악하고, 문화관광정책의 새로운 흐름을 연구함으로써, 대안적인 문화관광정책 연구 및 기획방법론을 터득한다. 특히 문화관광 관련 정책가와의 인터뷰 및 토론수업을 병행함으로써 정책전문가로서 필요한 안목과 자질을 터득한다.  
Cultural Tourism PolicyThis course helps students understand alternative methodologies of cultural tourism research and planning. The present condition of cultural tourism policy and recent trends in cultural tourism policy are examined and discussed in parallel with interview or special lecture of policy maker.
29   문화정책연구문화정책의 이론, 개념, 방법론, 쟁점을 개관한다. 학생들은 이 교과목을 통해 다양한 문화정책을 분석, 평가, 기획하는 실용적인 능력을 함양할 수 있다.  
Cultural PolicyThis course provides an overview of theories, concepts, methodologies and issues in cultural policy. Through the course, students will be able to improve the practical ability to analyze, evaluate and plan a variety of cultural policies.
30   문화정책세미나문화 다양성, 문화 간 대화, 예술가의 지위, 국제 문화 협력, 문화 권리와 윤리, 문화 참여 등 문화정책의 화제가 되는 특정 쟁점에 초점을 맞춘다. 쟁점은 예술과 문화에 영향을 주는 사건과 정책을 근거로 선정한다.  
Seminar on Cultural PolicyThis course focuses on specific topical issues in cultural policy such as cultural diversity, intercultural dialogue, status of artists, international cultural cooperation, cultural rights and ethics, and cultural participation, etc. The choice of issue will be based on events and policies that affect art and culture.
31   지역문화콘텐츠연구사례연구를 통해 어떻게 지역의 문화요소가 문화산업에 활용될 수 있는가를 고찰한다. 또한 지역문화콘텐츠를 발굴·수집·재창조하는 방법에 대해 조사한다.  
Local Cultural ContentsCase studies about how local cultural elements can be utilized for cultural industry are provided in this course. The course will examine methods to find, collect and recreate local cultural contents.
32   지역문화콘텐츠개발지역문화콘텐츠를 발굴·수집·재창조하는 과정을 기획하고 콘텐츠 개발을 실습한다. 학생들은 이 교과목을 통해 지역의 문화요소를 상품화하는 실용적인 능력을 함양할 수 있다.  
Local Cultural Contents DevelopmentIn this course, students plan a process of finding, collecting and recreating local cultural contents and practice contents development. Through the course, students will be able to improve the practical ability to commercialize local cultural elements.
33   영상미학영상미학적 관점에서 영화, TV, 광고 등 다양한 영상이미지를 분석, 해석하는 이론을 익힌다.  
Images AestheticsThis course investigates the historic and aesthetic relationship between idea and form as applied to films, broadcastings and modern media.
34   문화콘텐츠디자인연구문화콘텐츠디자인의 성공사례를 조사하고 이를 응용하여 창의적인 문화콘텐츠디자인을 개발한다.  
Culture Contents Design Studies Find out the sucess cases of culture contents design and produce creative culture contents designs by applying these cases.
35   비디오특수효과제작영상 특수효과의 기초이론을 배우고 창의적인 효과 테크닉을 실습한다.  
Production of Video Special Effects Learn basic theory of video special effects and practice creative effects techniques.
36   프레젠테이션디자인연구프레젠테이션의 기획, 디자인, 애니메이션 등 각각의 프로세스와 개인별 실습을 통해 감성 프레젠테이션을 배운다.  
Presentation Design studies Learn emotional presentations by each process of planning, design, animation, etc. and individual practice.
37   디지털다큐멘타리워크숍다큐멘터리의 기획, 촬영, 편집의 과정을 익히고, 주제를 선택하여 디지털 다큐멘터리 작품을 완성한다.  
Digital Documentary WorkshopLearn how to do planning,producing,editing for documentary and choose the topic and then complete digital documentary works.
38   스토리텔링사진워크숍스틸컷 영상을 제작하기 위해 개인별로 작품의 주제를 선택하여 스토리텔링 사진 스토리보드를 완성한다.  
Storytelling Photography WorkshopChoose each one's topics for making still photograph video and complete story-telling photo storyboard.
39   스마트미디어연구스마트 미디어의 기초지식을 습득하고, 심플한 스마트 게임, 스마트폰 애플리케이션 등을 개발한다.  
Smart Media StudiesLearn basic knowledge of smart media and develop simple smart games,smart phone applications.
40   홍보영상기획글로벌 미디어 시대에서 경쟁력 있는 홍보영상을 제작하기 위해 창의적인 디지털 스토리텔링의 기획을 배운다.  
CM Production PlanningLearn planning of creative digital story-telling for production competitive promotion videos in global media market.